Orienteringstävlingar
Inledning
När du kommit så här långt och lärt dig grunderna i orientering kanske du känner dig redo att prova på att springa en orienteringstävling.
Det kanske låter lite stort att vara med på en tävling och att det där krävs att man är riktigt bra på orientering för att tävla, men räds inte. Det fina med orientering är att alla kan vara med. För den som inte vill tävla finns det motionsklasser (Öppen Motion), för de yngre finns det nybörjarklasser (Inskolning, U1 och U2) där en vuxen kan vara med dem tills de är redo att börja springa själva och för de allra minsta erbjuds Miniknat. I Öppen Motion väljer man en bana med den längd och svårighetsnivå som passar bäst för en själv.
De allra flesta tävlingar anordnas på lördagar eller söndagar. Tävlingssäsongen kan delas upp i en vår- och en höstsäsong. Vårsäsongen pågår mellan mitten av mars till i början av maj. Därefter gör de nationella tävlingarna ett uppehåll av hänsyn till skogsdjurens fortplantning, som pågår som bäst under försommaren. Man anser att en sammankomst på upptill 1000 orienterare skulle störa för mycket. Däremot anordnas ungdomstävlingarna i Vårserien under maj och början på juni.
Höstsäsongen inleds i mitten av augusti och pågår till slutet av oktober.
Under sommaren anordnas mestadels flerdagarstävlingar, exempelvis O-ringen, där man springer deltävlingar flera dagar i sträck och slår samman den sammanlagda löptiden för att utse en vinnare efter den sista deltävlingen.
Hitta tävlingsinformation och anmälan
Tävlingssida på Eventor
Alla orienteringstävlingar presenteras på Eventor (http://eventor.orientering.se). Via tävlingskalendern kan du klicka dig fram till en specifik tävling och få reda på vad som gäller för just den, exempelvis vad det är för tävlingsform. Det finns flera olika kategorier av tävlingar:
- Långdistans med banor av normallängd.
- Medeldistans med korta banor.
- Sprint med mycket korta banor och i parkmiljö.
- Nattorientering där man springer i mörker med pannlampa.
- Stafett där man springer flera i ett lag i tur och ordning.
(Notera att exempelvis ungdomstävlingen Vårserien är en tävling enbart för klubbar i Göteborgs distrikt och klassas därför som närtävling, vilket gör att man måste inkludera sådana i sökningen för att hitta tävlingen i kalendern. Du finner alternativet under "Tävlingstyp".)
Klicka dig in på specifik tävling. Där ser du det mest grundläggande om vad som gäller för tävlingen. För mer detaljerad information får man läsa Inbjudan i form av en PDF, som du hittar länk till i högerspalten. Där står det bland annat varifrån det är hänvisning när du kommer med din bil. Med hjälp av orienteringsskärmar från hänvisningen och vid alla därefter kommande korsningar, så hittar du lätt till tävlingsplatsen.
Det är också via tävlingarnas sidor på Eventor du anmäler dig om du vill springa i en tävlingsklass. Sista anmälningsdag brukar vanligtvis vara ca en vecka innan tävlingen; det står på tävlingens sida när anmälan går ut. Man kan efteranmäla sig mot en extra avgift om man missat sista anmälningsdatum, vilket innebär att man får en starttid innan ordinarie anmälda.
Se även denna video som hjälper dig förstå hur Eventor fungerar.
Kungälvs OK sponsrar tävlingsavgifterna för barn och ungdomar upp till 18 år, vuxna står för avgifterna själv som överskrider 1000 kr/år. Eventuella extraavgifter såsom efteranmälan och hyra av SportIdent-bricka sponsras inte av Kungälvs OK, utan regleras mellan dig och klubben i efterhand. Detsamma gäller ifall du av någon anledning inte skulle komma till start till en tävling du anmält dig till. I de fall står du själv för anmälningsavgiften.
För att kunna anmäla dig måste du ha ett konto i Eventor, vilket skapas i samband med att du blir medlem i Kungälvs OK. (Om du saknar dina inloggningsuppgifter, hör av dig till våra hemsideansvariga.)
Motionsklasser behöver ingen föranmälan, utan man kan anmäla sig på plats på tävlingen. Detta innefattar även nybörjarklasserna Inskolning, U1 och U2. Likt tävlingsklasserna så ingår startavgiften i Kungälvs OK medlemsavgift enligt samma premisser. Kostnaden för att hyra SportIdent-bricka står du själv för. De som inte är medlemmar i någon orienteringsklubb betalar kontant på plats för sitt deltagande i tävlingen. (Tävlingsavgiften anges på respektive tävlings sida på Eventor.)
Det kan vara bra att ha i åtanke att vid fint väder så är det väldigt populärt att delta i motionsklasserna. Därför kan det vara lång kö vid anmälan och om de förtryckta kartorna skulle ta slut får man i bästa fall en snabbutskriven av lite sämre kvalitet. Ha därför för vana att vara ute i god tid om du planerar att anmäla dig på plats.
Efter att sista anmälningsdatum gått ut tar arrangören fram en startlista och publicerar på tävlingens sida på Eventor, vilket kan vara bra att veta när man skall planera när man skall åka hemifrån till tävlingen. Detta i kombination med avståndet till tävlingen, sträckan från parkeringen till tävlingsplatsen och avståndet till startplatsen är det man skall ta med i planeringen. Var generös med tiden så du inte behöver stressa i onödan.
Packlista
Följande utrustning kan vara bra att ta med sig:
- Oömma kläder/skor att springa i. (Kom iklädd dina tävlingskläder. Det är krångligt att byta om på tävlingen innan start.)
- Ombyteskläder/skor enligt vädret.
- Handduk.
- Kompass och SportIdent-bricka om man har. (Kompass går att köpa på tävlingen och SI-bricka kan man hyra.)
- Matsäck och vatten eller annan dryck.
Parkering
När du parkerat promenerar du till tävlingsplatsen, det är bara att följa arrangörens anvisningar.
På tävlingsplatsen, även kallad Arenan
Ta reda på vilken startplats som du skall ta dig till, det kan finnas flera olika beroende på klass. Det är snitslat till de olika startplatserna och varje plats har sin färgkombination, vilket framgår av tävlingens PM. Detta kan läsas i förväg på tävlingens sida på Eventor eller via anslag på tävlingsplatsen.
Gör dig redo och promenera/spring till din start i lagom tid innan din starttid. Om du springer i motions- eller nybörjarklass är det fri starttid vilket gör att man kan starta när man vill fram till en sista starttid angiven på PM.
Är det lite kyligt ute så kan det vara skönt att ha på sig överdragskläder för att slippa frysa innan man startar. Vid startplatsen finns det plastsäckar där man kan lägga sina överdragskläder i och som transporteras tillbaka till tävlingsplatsen igen. Din väska och annat som du inte behöver på banan lämnar du kvar på tävlingsplatsen.
Glöm inte din SportIdent-bricka och kompass när du går till starten.
På väg till start går du förbi tömningsstationer för din SportIdent-bricka, där du tar bort gamla stämplingar i den som ligger och skräpar. Det är viktigt att du inte missar detta, för du får inte starta om du inte har en tömd bricka.
Vid startplatsen
Orientering är en individuell sport, vilket gör att man startar i tur och ordning med några minuters mellanrum i varje klass. För att lösa det går varje löpare genom en startsluss. Håll koll på startklockan som sitter längst fram. Den visar "gå-fram-tid", vilket är riktig tid plus tre minuter. När den visar din starttid är det dags att gå fram till första stationen i startslussen. Det finns olika startfållor för olika klasser, det framgår av skyltar placerade framför fållorna vilken man skall gå till.
Motions- och nybörjarklasser har fri starttid, vilket innebär att man inte är bunden av startklockan. De har en egen fålla och man genomgår startslussens olika moment likt alla andra, men man kan ta dem i rask följd. Slutligen inleder motions- och nybörjarklasserna sin bana genom en startstämpling. Detta är för att man saknar en förbestämd starttid och för att arrangören skall kunna räkna ut din löptid vid målgång måste man ha med en starttid i SportIdent-brickan.
Startslussen har följande stationer:
Minutstation 1: Närvarokontroll och koll av SportIdent-bricka.
Här prickas du av och funktionärerna kontrollerar att din SportIdent-bricka är tömd och att den har korrekt nummer.
När en minut gått och startklockan har pipit går du vidare till nästa station. Minutstation 2: Kontrollbeskrivning.
Här kan du få kontrollbeskrivningen på en extra lapp. De är förvisso tryckta i kartan, men många väljer att även ha dem lösa på en lapp och sätter dem i ett fodral på armen för att ha dem mer lättillgängligt. När klockan piper går du till sista stationen. Minutstation 3: Kartan.
Här får du kartan. Ungdomsklasser upp till och med 16 år får ta sin karta med en gång och har chansen att läsa in sig under den minut som kvarstår innan klockan ger startsignal. Vuxna får sin karta vid startögonblicket. När klockan piper denna gång är det dags att inleda sin bana. Oftast är det en liten bit att springa till själva startpunkten, ett avstånd som är angivet på en skylt. Du springer dessa antal meter för att komma till startpunkten. Det är här din bana inleds och du är igång. |
Målgång
Om du av någon anledning inte har slutfört din bana och inte tagit alla kontrollerna måste du ändå gå i mål och läsa av din SportIdent-bricka. Annars vet inte arrangören att du kommit tillbaka och kan därför tro att du är kvar ute i skogen, vilket kan leda till onödiga eftersök i tron av att du kommit bort.
Efter målgång
På tävlingen finns det möjlighet att duscha, oftast utomhus i provisoriska duschar, och man kan köpa sig något att äta om man inte har med sig egen matsäck eller vill ha något utöver det.
Nu har man chansen att diskutera med sina klubbkamrater om dagens äventyr i skogen. Man jämför vägval och andra erfarenheter från skogen med varandra. När man slutligen känner sig nöjd så tar man promenaden tillbaka till bilen igen.
Ungefär så här går en orienteringstävling till. Om det är några oklarheter så finns det alltid någon att fråga på tävlingen. Du har gott om klubbkamrater och funktionärer som är beredda att hjälpa dig om det är något du undrar över.